piątek, 10 lipca 2015

Czy warto budować dom z bali ?

Standard


      Domy z bali istnieją w naszym Polskim krajobrazie od niedawna. Początkowo miały być alternatywą dla budownictwa tradycyjnego i oznaczać mniejsze koszta przy realizacji projektów. Potem okazało się, że koszta nie dość, że są porównywalne, to mogą być nawet wyższe.





      Konstrukcja w zamyśle ma pozwalać na takie łączenie elementów drewnianych, aby wyeliminować całkowicie metalowe połączenia. Zdarza się iż w obszarach tropikalnych, leśnych oraz górzystych ten typ technologii jest dominującym. Budownictwo z bali jest teoretycznie bardzo proste. Ściana powstaje poprzez ułożenie bali o jednakowych wymiarach. W rzeczywistości często stosuje się "zapięcia" na pióra i wpustki, dzięki czemu eliminuje się mostki termiczne, czyli miejsc, którędy ciepło ucieka. Należy pamiętać o tym, że jeżeli ułożymy balę na bali to w miejscu ich zetknięcia średnica może być nawet o połowę mniejsza od samej średnicy bala. (tutaj przydałby sie rysunek poglądowy) Przed rozpoczęciem budowy domu z bali należy wcześniej dokładnie przeanalizować wszystkie korzyści i straty wynikające z tego tytułu. 





      Muszę przyznać, że można ulec urokowi takiej konstrukcji. Na mnie największe wrażenie zawsze robiły wnętrza. .Wszystko w drewnie hmm to może się podobać i się podoba. Jeżeli zatem ktoś planuję budowę domu z bali a w środku planuję tradycyjne wykończenie, powinien się nad tym jeszcze raz zastanowić. Obkładanie drewna w środku płytą kartonowo - gipsową czy betonową, aby wykończyć wnętrze płytkami sprawi, że dom taki zgubi gdzieś swego ducha. 
Trzeba pamiętać, że drewno może mieć wpływ na stabilność wykończenia. Ponadto nienaturalne przysłony sprawiają, że drewno w takim wypadku nie może oddychać. Ciągła wymiana powietrza w domu z bali zarówno na wewnątrz jak i na zewnątrz sprawia, że tworzy się korzystny dla człowieka mikroklimat. Dodatkowo wyeliminujemy możliwość oddychania balom, jeżeli w przyszłości będziemy planowali dom taki ocieplić. 


      Przemyślmy zatem dokładnie naszą inwestycję. Sam kiedyś planowałem budowę domu z bali, jednak po dokładnych kalkulacjach doszedłem do wniosku, że prawdopodobnie za mniejsze pieniądze uda mi się postawić dom w technologii tradycyjnej. A niestety, ale w moim przypadku głównym czynnikiem okazały się finanse. Część z Was, którzy to czytają nie muszą brać ich na szczęście pod uwagę. Przyznam szczerze, że gdyby nie ten czynnik, być może zdecydowałbym się na budowę domu z bali.
Jeżeli czytacie ten wpis, bo planujecie budowę takiego domu, koniecznie zapoznajcie się z metodami łączenia takich bali. Metody stosowane niegdyś powodowały iż z domu takiego uciekało zbyt wiele ciepła, dlatego dzisiaj stosuje się specjalne maty uszczelniające i układa bale na "zacinkę" i pióra.



Dom z bali czy murowany ? czy warto budować dom z bali



Skupmy się zatem i w krótkim podsumowaniu omówmy plusy i minusy posiadania domu z bali. A zatem na korzyść będą przemawiały:
  • krótki czas realizacji projektu;
  • zastosowanie starych sprawdzonych metod budowy;
  • niepowtarzalny charakter;
  • zdrowy dla człowieka mikroklimat panujący w domu z bali;
  • możliwość wprowadzenia do wystroju elementów nowoczesnych;
  • wykorzystanie elementów ekologicznych;

Teraz przejdźmy do minusów:
  • drewno zazwyczaj jest impregnowane, a to nie ma nic wspólnego ze zdrowiem;
  • niektórzy twierdzą, że dom taki jest w istocie pomimo impregnacji łatwopalny;
  • do połączeń bali wymagany jest odpowiedni sprzęt, aby wyeliminować mostki termiczne;
  • budując taki dom przyczyniasz się do wycinki lasu;
  • drewno jest materiałem drogim.
Mam nadzieję, że po przeczytaniu mojego wpisu łatwiej będzie Ci podjąć decyzję co do budowy domu z bali. Na pewno korzystasz z różnych źródeł. Mi jednak jest niezmiernie miło, że znalazłeś się na moim blogu. Chciałbym, żebyś kiedyś tu jeszcze wrócił Drogi Użytkowniku ...





Discover the healing power of herbs with herbcoast.co.uk. We offer all the essential herbs for sleep, relaxation, and energy, as well as a variety of herbs to help with other ailments. With our wide selection and convenient online shopping experience, achieving natural health and wellness has never been easier. Visit us now at herbcoast.co.uk.

28 komentarzy:

  1. Zdecydowanie polecam dom z bali? Dlaczego finanse są przeszkodą? Nawet za 250 tys. możesz wybudować dom z bali pod klucz w 7-8 tygodni. Tutaj masz przykładowy cennik http://www.proeko.com/domy-drewniane-z-bali/cennik Nie musisz się użerać z ekipami budowlanymi wiele miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dom z bali jest wspaniały, klimatyczny do tego przytulne i ładne wnętrze z drewna. Fajne wnętrze i zapach drewna to moje marzenie! Podoba mi się ten projekt! Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super post, domy z bali to najładniejsza i bardzo oryginalna opcja.

    OdpowiedzUsuń
  4. Potwierdzam, wpis na 5+ Co do domów z bali, to już od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie, miał być standardowy murowany dom, ale z żoną zdecydowaliśmy że będzie jednak dom z bali. Już się tak nakręciliśmy że innego wyjścia nie ma.

    OdpowiedzUsuń
  5. Domy z bali są przepiękne, a postawione w urokliwym miejscu wręcz urokliwe i łatwo się w nich zakochać. Tak było w moim przypadku gdy zobaczyłam domy z bali na Mazurach. od ich właścicieli dowiedziałam się, ze były budowane przez miejscową firmę Natur Eko Dom. Firma ta buduje z lokalnego surowca jakim jest bal sosny mazurskiej. Moim zdaniem budowa jak i mieszkanie w takim domu to same plusy. Krótki czas budowy, ekologia, energooszczędność, łatwość rozbudowy. Myślę, że kiedyś też w takim zamieszkam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Fajnie że Natur Eko Dom buduje z lokalnego surowca a nie ze sprowadzanego. To zawsze wpływa na ekologie. Mazury mają swój specyficzny klimat i nie każdy dom by tam pasował. A dom z bala musi tam wyglądać bardzo naturalnie.

      Usuń
    2. Aż sobie zobaczyłem jaki to styl na mazurach panuje. Ja domy z bala to znałem z okolic Zakopanego. Takie bacówki jakich tam wiele i pewnie wielu dom z bala kojarzy właśnie z takimi domami. A te na mazurach wyglądają zupełnie inaczej. Pooglądałem sobie realizacje Natur Eko Dom u nich na stronie i prawdę powiedziawszy takie domy pasują do każdego regionu w kraju. Bacówki jakoś niekoniecznie by pasowały np. na pomorzu, ale te mazurskie jak najbardziej. Pewnie nawet w górach by wtopiły się lokalny krajobraz.

      Usuń
  6. Wymarzony taki dom, chociaż trochę koszty mnie przerastają ;/

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy wpis, trochę się dowiedziałam, w tym roku chcemy rozpocząć budowę domu z bali na naszej działce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Sam już nie wiem co robić jaki wybudować sobie ...Drewno m3 koszt orientacyjnie ok 300/600zł z tego jak dam po 33cm grubośc bala to mam około 3m kwadr scian..powiedzmy 2,5 metra bo odpad .Raz materiał raz robocizna ewentualnie dojdzie impregnacja.
    Sciana tradycyjna pustak lub cegła potem styropian siatka klej tynk elewacja zewnątrz ,potem sciany wewnątrz płyta gk lub tynk gładz farba malowanie gruntowanie itd 3/4 razy płacimy materiał i to samo 3/4 krotnie robocizna.
    Tylko ted dom z Bali tez firmy czasem tzn zazwyczaj cenią drewno 3 razy tyle co w lesie i za robote tez sami nie wiedzą ile wziaść .
    Bo firmy chcą do mln złoty nawet za taki dom co jest abstrakcją ...
    100m 3 drewna z lasu to koszt powiedzmy 50 tys zł i z tego praktycznie wybudujesz kazdy jeden dom dosc duży i z grubych bali a nie 10/14 cm jak robi to firma
    Ktoś coś doda od siebie
    pozdrawiam
    ps Dom z bala chodzi mi po głowie od 30cm/do50cm

    OdpowiedzUsuń
  9. Powiem szczerze, że jestem zachwycona domem z bali ale martwie się kosztami wynikającymi z późniejszej pielęgnacji drewna :(

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawy post. Po remoncie posiadam wiele elementów z bali i świetnie się sprawują :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dom z bali to moje marzenie od dawna. Jeszcze mi fundusze niestety nie pozwalają, jednak dążę do tego aby w przeciągu roku rozpoczać budowę wymarzonego domu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Alternatywne technologie budowlane zdobywają coraz większą popularność w Polsce. Jak wszystko posiadają one swoje plusy i minusy. Na pewno nie są to domy dla każdego.

    OdpowiedzUsuń
  13. Domy z bali są naprawdę bardzo urokliwe :-) A plusy i minusy znajdą się przy każdej budowie :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Budowa domu to poważna sprawa i również zastanawiam się nad tym, aby w coś takiego zainwestować. Zastanawiam się jeszcze nad wszystkimi instalacjami w takim domu, ale chyba wybór nie będzie taki trudny, bo znam dobrych fachowców.

    OdpowiedzUsuń
  15. Domy z bali bardzo ładne są tylko cenowo to jest po prostu kosmos. Bez pożyczki czy nie biorąc kredyt hipoteczny dla zadłużonych mało kogo stać. Następna sprawa to łatwopalność materiałów. W naszym kraju to jednak może być dość niebezpieczne. Impregnowane drewno dla naszego organizmu też przesadnie zdrowe nie jest.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak dla mnie zawsze jest warto budować dom. Sam zdecydowałem się na taki krok dwa lata temu i w te wakacje ukończyłem budowę. Najważniejsze w budowie były moim zdaniem odpowiednie narzędzia budowlane. Dużym ułatwieniem było wynajęcie rusztowania budowlanego z https://www.arad.pl/rusztowania-fasadowe-altrad,g28.html, które pozwoliło na łatwy dostęp do wielu elementów elewacji.

    OdpowiedzUsuń
  17. Wydaje mi się, ze nie ważne jaki dom się wybuduje, przede wszystkim trzeba go ubezpieczyć. Spory wybór polis dla nieruchomości znajdziecie na przykłąd tutaj http://kompleksowaochrona.pl/ i uważam, że na prawdę warto jest tę stronę odwiedzić

    OdpowiedzUsuń
  18. Ostatnio jak brałem kredyt hipoteczny na dom z bali to bank trochę marudził. Na szczęście mi go przyznali i mogę się już budować.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zastanawiałem się nad tym, ale rozwiałeś moje wątpliwości.
    Podlogi24

    OdpowiedzUsuń
  20. Do przemyślenia temat, na pewno trzeba przeanalizować plusy i minusy rozwiązania. ja osobiście drewno tylko wewnątrz, z drewna zdecydowałbym się na drzwi wewnętrzne kraków, okna, meble. A ściany niech będą klasyczne z pustaków. Nawet jak budowa trwa sporo dłużej.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy post ale pamiętajmy o tym gdy na terenie naszej działki znajduje się strefa ochrony konserwatorskiej lub strefy archeologicznej powinniśmy zgłosić się do firmy z usługami archeologicznymi, która w swojej ofercie posiada wiedzę związaną z rozwiązaniem problemu.

    OdpowiedzUsuń
  22. Słyszałem o tym, ale szczerze mówiąc - nie wiem co mam o tym myśleć.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nigdy nie słyszałem o budowie domów z bali. Ale w sumie ciekawy temat. Tyle, że moim zdaniem budowa takiego domku nie jest zbyt praktycznym rozwiązaniem. Nie ma to jak tradycyjny dom.

    OdpowiedzUsuń
  24. Podczas moich poszukiwań idealnej nieruchomości na Costa Blanca, natknąłem się na pewną stronę internetową, która oferuje bogaty wybór nieruchomości w Hiszpanii. Znajdziesz tam szeroki wybór apartamentów w Alicante oraz domów w Calpe, spełniających różnorodne oczekiwania i preferencje. Jestem zachwycony różnorodnością ofert i profesjonalnym podejściem do obsługi klienta na tej platformie. Dzięki niej, moje poszukiwania stają się coraz bardziej konkretniejsze, a wybór między nieruchomościami na Costa Blanca staje się coraz bardziej realny. Jeśli marzą ci się apartamenty w Hiszpanii, warto odwiedzić tę stronę i zapoznać się z ich ofertą.

    OdpowiedzUsuń